Saturday, February 13, 2016

starinska grilijaž torta od lešnika, badema i oraha


Došao je dan da se zaozbiljno priupitam kakva sam ja to mama, kad do sada nisam nikada pravila tortu sa grilijažom. Ili jesam, ono jednom ili dvaput, ali sasvim drugih vrsta - voćestu i tutifrutastu. Moja mala velika devojčica puni 24 godine i poželela je tu tortu. Pravu, starinsku, kao iz najboljih poslastičarnica  - da vrišti koliko je slatka i orašasta.




U potrazi za receptom na netu naiđoh na puno grilijaž torti, poput ove Minjon torte na blogu Mimi's Kingdom koju sam odlučila i da napravim; pa preko ove na Cooks and bakes i ove u JA U KUHINJI... koja se opet na više mesta poziva na ovu sa Cooks and Bakes... E pa tu poslednju kad sam pročitala, rešila sam da je potraga za izvrsnošću gotova. Sve što treba da znam da bih napravila tortu u svojoj kuhinji, sad znam, a i više od toga podosta. 







Recept doslovce prepisujem sa Mimi's Kingdom, i sasvim malo menjam, umesto mlevenih badema za dekoraciju stavljam mleveni grilijaž. Kad sam završila ovu tortu, pomalo sam se i rastužila, setila sam se sličnih torti iz detinjastva - grilijaž  po meni spada u ta neka daaavna vremena, odakle je doplivao i (nad)stolnjak koji se načučao po budžacima ormara od kuće u Bečeju, preko stana u Novom Sadu, Zemunu, da bi sad bio uslikan u kući na Kosi... a ko zna kuda će dalje...




Potrebni sastojci:

I kora:
– 4 belanca
– 150 g šećera
– 150 g mlevenog badema
– 1.5 kašika brašna
II kora:
– 4 belanca
– 150 g šećera
– 150 g propečenog i mlevenog lešnika
– 1.5 kašika brašna
III kora:
– 150 g šećera
– 150 g mlevenih oraha
– 4 belanca
– 1.5 kašika brašna
Fil:
– 12 žumanaca
– 250 g šećera
– 1 kesica vanilin šećera
– 250 g putera
Dekoracija:
– mleveni grilijaž od 200 g šećera i 150 g seckanih oraha





IZRADA:
I i II kora:

Uključite rernu na 180°C i pustite da se greje. 


Modlu za tortu postavite peki papirom. Ja sam ovog puta postavila samo dno okruglog kalupa, a stranice sam premazala palminim uljem. Nikada mi se do sada kore nisu tako lepo odvojile od kalupa. Ne znam da li je do palminog ulja ili do sastava kora.


U odgovarajuću posudu sipajte belanca i mutite mikserom. Belanca od 10 jaja se mute samo 2 minuta, doda se šećer i muti još 1,5 minut.(Ovo sam prepisala sa Cooks and Bakes, iz recepta za Reform tortu, koji je savršeno iscrpno objašnjen.) Dakle, mutila sam tačno dva minuta, a šećer sam stavila odmah sav i ispalo je super. 


U umućen šam od belanaca dodate orahe i varjačom promešate da se orasi ravnomerno rasporede. Sipate u pleh i izravnate.

Ne počinjite mućenje dok rerna nije skoro skroz zagrejana. Rerna se greje dugo, belanca se mute kratko. Kada se u umućena belanca ubace orasi, nema čekanja - kora mora odmah da se peče.



III kora: 

Najpre napraviti grilijaž od oraha i šećera. (Nije loše to uraditi dan ranije). U šerpi sa debljim dnom (otkrila sam da je šerpa sa keramičkim premazom idealna za ovo, ništa se za nju ne lepi) na nižoj temperaturi istopiti šećer. Kada se šećer istopi dodati mlevene orahe, promešati i izručiti na papir za pečenje. Kada se ohladi samleti u multipraktiku.


Zatim se treća kora pravi isto kao i prve dve, sem što se  sad belanca mute bez šećera.





Fil: 

Žumanca mutiti na pari sa šećerom i vanilin šećerom dok se masa ne počne zgušnjavati. Ostaviti da se ohladi. U ohlađeno dodati umućen malsac i još mutiti dok fil ne postane penast.




Ređanje: 

Kora od lešnika – fil – kora sa grilijažem – fil – kora od badema. Celu tortu premazati filom i posuti seckanim bademima.





Posebno pripremiti jos jedan grilijas za posipanje, tako sto se rastopi šećer kao karamel i ovog puta mu dodati seckane orahe. Sipati na nauljeni tanjir, i kad se ohladi usitniti ali ne previse.



  • Kako sam izgleda sinoć dok sam čitala iscrpno i tako divno nesebično podeljeno iskustvo o tome kako se step by step pravi Reforma, na već pomenutom Cooks and Bakes... pa nisam shvatila da ono što sam nekada radila dok sam bila preumorna mame male dece - i hvatala prečice gde god sam znala, a to je da bućnem puter u još vruć fil jeste ne samo legalno, nego i preporučljivo. Pa sam rešila da se pravim fina pod stare dane, da ostavim skuvan fil da se ohladi preko noći. I tada nekad niko nije imao primedbu na fil, šta više; mada moram reći da je i ovako ispao sasvim, ali sasvim ok. Sledeći put sledim iskustvo eksperta i ne pravim nauku od fila ...













No comments:

Post a Comment