Saturday, May 7, 2016

jevrejski kolač od jabuka



Što volim kad neko podeli na netu stari porodični recept! To je kao da su me pustili da im budem porodični prijatelj i zavirim im u špajz za praznike. A kad je taj neko još Deb, koja piše Smitten Kitchen, pa je još recept i lak za izvedbu - mojoj sreći nema kraja. Takva sam, šta ću.





Ovaj je kolač Deb prosto nazvala Mamin kolač od jabuka, a njena ga je mama zvala jevrejski kolač od jabuka, pa sam ga i ja tako nazvala. 




Potrebno je:


  • 6 jabuka
  • kašika cimeta
  • 5 kašika šećera

  • 2 3/4 šolje brašna
  • 1 kašika praška za pecivo
  • 1 kašikice sitne soli
  • šolja biljnog ulja ili rastopljenog putera, ja sam stavila maslinovo ulje
  • 2 šolje šećera
  • 1/4 šolje soka od pomorandže
  • 2 i po kašikice ekstrakta vanile
  • 4 jajeta

Sastojci koje sam navela nisu u potpunosti isti kao sastojci koji su pobrojani na slici gore. Nisam koristila orahe (po receptu sa slike ide još jedna šolja oraha), kao što ih ni Deb nije koristila u receptu koji je objavila, čak u komentarima kaže da ne bi znala u šta idu orasi, da li u testo ili u jabuke, jer ih nikada nisu stavljale u recept. I količina brašna je smanjena za četvrtinu šolje iz nekog razloga, a kako je to kolač koji se u njihovoj kući pravio dugo i uspešno, onda sam ga napravila po onome što je Deb preporučila, a sliku sastojaka u rukopisu sam podelila jer mi se veoma svidela.

A kad sam recept već objavila, javila mi se jedna divna gospođa, koja za ovaj recept zna i rekla mi da slobodno stavim orahe u testo, jer je tako ovaj kolač još mnogo bolji. Iskreno, teško mi je i zamisliti, ali ću svakako sledeći put to uraditi.



Rerna se zagreje na 180°C.

Nauljiti kalup. U originalu Deb koristi kalup sa rupom u sredini. Ja sam koristila običan kalup za tortu sa klipsom na obruču.
Jabuke oljuštiti, iseći na kockice od po pola cm, i posuti mešavinom cimeta i šećera.
Pomešati prosejano brašno, prašak za pecivo i so.
Pomešati u drugoj zdeli ulje, sok od pomorandže, šećer, ekstrakt vanile i jaja.

Dobro promešati suve i vlažne sastojke, pa u kalup sipati pola te mešavine.
Preko toga staviti polovinu jabuka, sa sokom koji su ispustile.
Preko jabuka usuti preostalu mešavinu sa brašnom, pa preko toga ostatak jabuka.

Peći sat, sat i po, dok čačkalica ne ustvrdi da je gotovo.



Kolač je savršen!

Oko toga se jednoglasno mljackanjem slažu sve tri generacije - moja mama, ja i moja najmlađa ćerka. Jele smo ga u slast uz nevericu. Kako tako jednostavan kolač, uspeva da bude tako ukusan. Testo je meko, podatno, zauljeno taman koliko treba, jabuke osvežavaju, a na krajevima se oseća blago karamelizovan šećer. Za svaku je preporuku.













2 comments:

  1. Upravo napravljeno! Fantasticno mirise dok se pece.
    Ukusno, socno, lako se pravi.
    Dodala sam orahe u testo - ne osete se bas - mozda moze i bez njih..
    Ovo ce se peci puno puta u nasoj kuci
    HVALA na receptu. Tijana

    ReplyDelete
  2. Drago mi je da vam se kolač svideo - to je porodični recept jedne od meni najomiljenijih blogerki, i stvarno je dobar.

    ReplyDelete