Friday, October 23, 2020

vegan pasta sa bebi spanaćem

 

Evo recepta za izvrsnu krematu vegansku pastu, sirastog ukusa, koja je sprema za petnaestak minuta, dok skuvate testeninu.


Ne mogu ni da kažem: - Ljudi moji, što meni ovo niko nije rekao, kad mi jeste rečeno. Pročitala sam, ne zna se koliko puta, da se u receptima koristi nutritivni kvasac. Kupila ovaj jedan, bila kao nešto zadovoljna - dobro nije baš kao sir, a i nije sir, pa šta da se onda žalim. Pa pročitala da taj što sam kupila nije ono pravo...

 



...pa sam kupila ovaj pravi... pre mesec dva... I tek sam ga juče upotrebila. Koji propust!


Ova je nedelje unekoliko bila puna strke i zbrke. Više moje unutrašnje, nego one spolja, ali ni događaji me nisu štedeli. I kad je, juče konačno, osvanuo petak, rešila sam strku da pretvorim u laganije trčanje. 


Prvo sam odlučila da ne otkazujem najmanje isplativu obavezu u ime toga da odradim kao važnije, već da lepo napunim baterije tako što ću na miru da održim čas jednom malom prepametnom cvrčku, ogromnom talentu za fiziku (što je to retko pronaći danas... tako da mojoj sreći kraja nema, kad mi dođe učenik sa kojim i najteži zadaci budu čisto veselje).


A onda sam imala malo jače od pola sata do kretanja na posao i kazala sebi: sad ima da napraviš onu pastu! I napravila sam sebi ovaj recept za ručak. 


Ljudi, al sam lepo ručala! ( Dobro, sve je ovo moguće samo zato što na poslu nosimo maske, jer ona kašikica belog luka u prahu donosi neugodne situacije sa sobom u vremena kad maske nisu na nosu... uh, kako se stvarnost lako izokrene... )







Ima tome neke vreme da se šmucam oko ovog recepta. Vidim da se zbućkava za čas, liči da je ukusan, ali sve se desi da napravim nešto drugo. Neverovatno je šta sam propustila da upoznam ranije - malo kazati neverovatno.


Oni koji još uvek nisu zagrlizli udicu veganstva, naravno, teško da će razumeti moje oduševljenje, jer mogu prosto sasuti sira kakvog vole u tanjir sa pastom i eto soul food - comfort food kombinacije snova. 


Samo, Kata je odgledala za vikend novi film Dejvida Atenboroa ( David Attenborough) A Life on Our Planet i nekako ne može kroz život više onoliko žmurećki koliko je do sada. Pročkiljila sam za malo više, jeste shvatila sam opet da je ono što mogu malo, a opet... Moje malo i tvoje malo i komšijino malo... zrno po zrno... shvatate već, ne moram da popujem dalje. 


Pogledajte film - čova ima 93 godine, car je i ima šta da nam kaže.






E sad malo o sastojcima za ovu pastu. Evo ih:


  • 200 g paste

  • 1 šolja vode u kojoj se pasta kuvala
  • 4 šolje bebi spanaća
  • 6 kašikice tahinija
  • sok od jednog limuna
  • 4 kašikice nutritivnog kvasca
  • 1 kašikica belog luka u prahu
  • 2 kašikice miso paste
  • soli i bibera po ukusu
  • prstohvat-dva ljute papričice


Ko se ne hrani veganski, verovatno nije upoznat sa sa nutritivnim kvascem - što bi i bio, rekoh već gore u tekstu - izbor sireva je ogroman.


Nutritivni kvasac, deaktivirani kvasac ili slani kvasac je namirnica koja je, zbog svog sirastog ukusa, jako popularna u veganskoj zajednici. 


E sad, čak ni u prodavnicama zdrave hrane neće umeti da vam kažu da nutritivni kvasac nije isto što i pivski kvasac. A nije ni blizu isto.


Prvo, nutritivni kavasc se pravi od šećerne trske ili šećerne repe i melase. Njega ne možete koristiti kad pečete kolače - neće pomoći da vam kolač poraste, jer je deaktiviran. Ali će vam itekako pomoći da jelo bolje svarite - u to sam se juče uverila i sama ( i neverovala onoliko samoj sebi! - stvarno je odličan za probavu).


Drugo, priča se da nutritivni kvasac sadrži svih 9 esencijalnih aminokiselina, kao i da je pun B vitamina, kao i da sadrži folate, tiamin, riboflavin, niacin, cink i selen. To ne znam, pročitala sam na internetu samo - pisaću više o ovome kad naiđem na pouzdane izvore. Ali znam da mu je ukus divno kremasto sirast, ali nestvarno divan - da ne poverujete koliko divan.



Treće - nutritivni kvasac se jako lako upotrebljava - uzmete kašikicu, pa zahvatite iz kesice i pospete po jelu kome hoćete da dodate na sirastom ukusu. Postoje razlike u ukusima između kvasaca raznih proizvođača, a verujem da su razlike i u sastavu velike - pa napravite sopstveno istraživanje. Ja sam danas otkrila ovaj i zaista je daleko bolji po ukusu od onog koji sam pre koristila. Jeste duplo skuplji, ali verujte da vredi. 






Videli ste u spisku sastojaka da vam je za ovu izizetnu pastu (ovde je pasta naziv za jelo sa testeninom) potrebna i miso pasta (a ovde je pasta koju ću objasniti za koji tren, ali nije testenina).


Miso pasta je uobičajeni sastojak makrobiotičke ishrane. Ona se pravi od zrna soje, koja se fermentišu sa još nekim sastojcima - ne puno njih: voda, so i pirinač, uz dodatak startera za fermentaciju koji se pravi od probiotičke gljivične kulture kodži. Postoje razni tipovi miso paste - Kinezi i Japanci su razvijali tehnologiju stotinama godina. Ja ponekad kupim tamniju, ponekad svetliju. Nije jeftina, ali traje dugo i veoma doprinosi na ukusu, a i na hranljivosti jela. Kažu i da je veoma lekovita. Sa ovom pastom se pravi izvrsna miso supa - savršen prvi obrok u danu.


Raspričah se... a recept nikako da dam. Evo ga:




Pastu skuvati al dente. ( Primetiće iskusno oko da moja pasta baš i nije al dente - to je i zbog toga što je volim mekše skuvanu a i zbog toga što sam usput završavala još po koji poslić...)


Dok se pasta kuva, spremiti sve sastojke.


Procediti i ostaviti šolju vode u kojoj se pasta kuvala, sa strane.


Umešati pola šolje vode u miks začina. Dodati još malo vode, ako je potrebno.


Vratiti pastu u posudu u kojoj je kuvana. Smanjiti vatru. Ubaciti u pastu smešane sastojke sa vodom i mešati oko minut. Videćete po gornjoj slici da ovo nisam ovako uradila - u brzini sam samo pomešala skuvanu, još vruću pastu sa kremom koji sam napravila i sa svežim bebi spanaćem. ispalo je da može i tako, samo sam dobila malo siroviji ukus spanaća. Preporučujem da ipak vratite pastu prelivenu prelivom i spanać, na šporet još koji minutak, da spanać malo splasne, ali sasvim malo.





Dok pišem ovaj post, čekam da zazori još jedno subotnje jutro, a sa druge strane sveta je stigla nova epizoda Gistro FM - mog prozora u svet muzike. Svet i dalje ima nijanse lepih boja - dobro bi bilo da se potrudimo da ih zadržimo. Kako? Ko sam ja da znam - a opet... sve mislim, možda tako što ćemo tražiti od sebe da pokažemo šta je trenutno u nama najlepše... 


Od Skoče stigla muzika do mene... od mene do vas ovog jutra ova pasta... nastavite red malog i lepog... Lep vam vikend želim.
















No comments:

Post a Comment