Sunday, December 30, 2018

posna pita mađarica



Evo i ovo je urađeno! Posle puno zavirivanja u  Marijin recept - osmelila sam se i napravila sam je! Slatkiš za koji je car moja mama, sad i iz moje kuhinje, samo veganski - nema svinjske masti, nema jaja, nema mleka. I sasvim je, ali sasvim sasvim isti! Nestvarno koliko je isti kao kolač koji je obeležio i moje detinjstvo i detinjstvo moje dece. Toliko da se čudimo svakim zalogajem iznova i iznova... a nepce nedvosmisleno govori jedno: Marija je car veganstva - jer napravila je carsku veganizaciju ovog svima omiljenog recepta. I trećica srećica veganka je zadovoljna, što je najbitnije.



Nisam od onih koji često koriste oklagiju, to se da videti po broju kuglofa na blogu. A jesam od onih koji imaju to nekoliko instant vremeplovskih slatkiša  - mamina krempira, kozačke kape, torta sa španskog dvora, kasata torta, figaro oblatne i pita mađarica - podrazumeva se. Moja prijatejica Marija, koja je blogovanje počela Mirisnom tekom, a onda maestralno nastavila na veganskom engleskom blogu Nuts & Walnuts, proletos je objavila veganizovani recept za pitu mađaricu i od onda svako malo zavirim na tu stranicu njenog bloga i kažem sebi: ma napravićeš je... pa eto nikako, već tri četvrt godine...



Ove sam godine sebi dozvolila da manje radim i više se odmaram.(Moje telo upravo opet iz pozadine prekorno brunda: u zadnji čas.) Pustila sam sebe i da budem svakodnevno obradovana osmesima dece koja vole da uče. Znate onaj divan dečiji osmeh, ne - ne meni upućen. Onaj kad se dete osmehne samom sebi kad nešto shvati. Imala sam neverovatnu sreću da počnem da radim u školi u kojoj se deca raduju znanju i lako upijaju ono što imam da im pokažem - svoju ljubav prema formulama koje opisuju svet oko nas. Okružila me ova godina i divnim novim ( i onim starim a promenjenim, dakle opet novim) klijentima, koji mi isto kažu da im vredi to što znam... i sve je to jako lepo.

Ova je godina donela ostvarenje nekih mojih molitvi - što je divno i raduje me svakodnevno, kao i neke posledice dugogodišnje nebrige o sebi - što može da znači da sam ojačala da i ovaj deo pospremim, zar ne? A sve moje godine iskustva, donele su neki blaženi mir u ovo euforično vreme slavlja, pa sam se bez griže savesti posvetila onim stvarima kojima sam želela - već godinama zanemarenim knjigama, spavanju, samovanju i ovom receptu, pred kojim sam imala veliku tremu.


Elem, izvukla sam oklagiju iz budžaka i, na moje ogromno iznenađenje, sasvim lako sam razvila šest potrebnih korica. Uživala sam zapravo baš. I ne, nisam napravila kolač za izložbu. Nisam čak ni kupila skalpel da ga isečem da glazura ne pukne - nema perfekcionizmu mesta u tolikoj meri više. A napravila sam kolač u kojima čula uživaju bez griže savesti - i teleportuju u neka divno zašuškana vremena. Malo li je?



Potrebni sastojci...

... za kore:

  • 350 g brašna
  • 120 g veganskog putera - koristila sam sojin
  • 2 kašike šećera
  • 2 kašike mlevenog lana
  • prstohvat soli
  • 10 kašika mleka - koristila sam sojino

... za fil:

  • 750 ml biljnog mleka - ja sam koristila sojino
  • 4 kašike šećera
  • 100 g brašna
  • 200 g čokolade za kuvanje
  • prstohvat soli

... za glazuru:

  • 200 g čokolade za kuvanje
  • 3 kašike kokosovog ulja





Dobro promešati suve sastojke. Dodati u njih hladan puter iseckan na kockice i mrviti smesu brašna i putera prstima. Dodavati sojino mleko, kašiku po kašiku i mesiti dalje. Smesa treba da bude meka i nelepljiva. Uviti smesu u plastičnu foliju i ostaviti u frižider dok ne ugrejete rernu ili prosto ne budete spremni za dalje korake. Moje je testo ostalo u frižideru celih 24 sata.
Rernu podgrejati na 180°C. Smesu za kore odeliti na 6 jednakih delova. Zgodno je koristiti kuhinjsku vagu za to. Od pomoći je nacrtati na peki papiru pravougaonik željenih dimenzija korica. Marija je pravila 15 cm x 33 cm. Ja sam uzela jednu vatrostalnu posudu prikladnih dimenzija i iscrtala marketom njene obrise na dasci za mešenje, pa sam preko toga stavila peki papir. Svejedno je kako ćete, ali je zgodno nešto iscrtati, ako, kao ja, nemate onu podlogu za mešenje sa kojekakvim crtama i oblicima. Tako ćete mnogo jakše napraviti korice iste dimenzije, pa će biti manje otpadaka pri konačnom sečenju kolača.


Peki papir na kome ćete razvlačiti koricu blago pobrašnjavite i razvite koru na veličinu pravougaonika koji ste nacrtali. Koru razvijte najujednačenije što možete, jer će tanji delovi jače izgoreti kad budete pekli koru.
Kad razvijete koru, zajedno sa peki papirom je prenesite na tepsiju i gurnite u zagrejanu rernu. Korica treba da porumeni po krajevima, ali nikako da i pogori. Peći oko 7 minuta, mada to vreme u mnogome zavisi od rerne. Prosto budite tu i posmatrajte.

Ja sam izabrala da sve korice prvo razvijem, pa da ih pečem natanane. Kako sam koju razvijala, uvijala sam je u peki papir i ređala u frižider. Tek sam se kod razvijanja pete osmelila da prvu gurnem u rernu i simultano razvijam novu koricu i pogledavam u rernu ima li šanse da kolač uspe...
Ispečenu koricu ostaviti da se hladi, pa peći ostale. Dakle, kao što rekoh... možete razvijati korice dok se prethodna peče, a možete ih sve na miru razvaljati, staviti u frižider, pa peći natanane i gledati u rernu da ne zagore.
Kad ispečete korice, dok se one hlade, napravite fil.
Suve sastojke - šećer, brašno i so dobro pomešati u posudi sa debljim dnom. Postepeno dodavati mleko i mešati tako da ne bude grudvica. Posudu staviti na laganu vatru i grejati uz stalno mešanje. Dodavati komadiće čokolade i otopiti ih. Mešati i mešati dok smesa ne bude kao puding i postane teško mešati je. Trebaće vam četvrt sata a možda i nešto duže.


Odmah filujte kolač. Izaberite najlepšu koricu da je stavite odgore. Ukoliko je neka polomljena, lako će se uklopiti u sredini. Lakše će biti ukoliko fil podelite na 5 jednakih delova.
Dakle, nafilujete jednu koricu, preko nje stavite drugu, blago pritisnete, pa filujete dalje. Kad sve nafilujete i stavite poslednju koricu odgore, uvijte kolač u plastičnu foliju, stavite nešto teže odgore, ali ne toliko teško da istisne fil, pa stavite u frižider.


Ostavite u frižideru nekoliko sati, a najbolje je da prenoći.
Otopite čokoladu, dodajte ulje, dobro pomešajte i prelite preko kolača. Pa sačekajte neko vreme da se preliv ohladi da biste kolač lepo isekli. 





3 comments:

  1. Upravo sam otkrila ovaj blog (preko Mucike) i oduševljena sam receptima.
    Veselim se budućem čitanju i isprobavanju recepata.
    Dodala sam vas u svoj izbor blogova, nadam se da je to ok.

    ReplyDelete