Wednesday, April 29, 2020

pita tri frtalja do čivutske


Pita za koju vam treba mrvica mašte - prvo da zamislite da sam je izvadila iz rerne koji minut ranije, jer jeste malo osunčanija. A recept je izvrstan, stvarno divan kolač, šteta da ga ne podelim. 

A onda da mi poverujete na reč, ako niste imali sreće da probate najbolji kolač na svetu, koji se kupuje u poslastičarnici na ćošku kod Jovine gimnazije - čivutsku pitu. Slična je ovoj, a ni nalik :), jer je 'samo' u izvanrednoj izvedbi pravih majstora poslastičarstva, i 'samo' sa dodatkom još jednog sloja od jabuka.

Dakle, stigoh do tri frtalja cilja... da sad objasnim kako, pa, kad pojedemo ovo postignuće, da idemo dalje...





Kolač sam pravila pred Uskrs - onaj kome je prethodio poličijski čas za Ginisov rekord, a pišem post u neizvesnosti hoće li ili neće rekord biti potučen za prvomajske praznike. Pošto je posan, mogao je da se jede odmah, jer ko bi čekao tih nekoliko dana do praznika ....u karantinu... na dohvat kolača.... Mada je stvarno ukusniji kad nekoliko dana odstoji. 


Recept sam našla na savršenom sajtu La cuisine créative. Tamo možete videti i kako kolač izgleda kad se kuvarica ne zabavlja okolo (otkrivajući stara predavanja o Higsovom bozonu na youtube -u), pa upadne u vremensku dilataciju sve samo sedeći na svom kauču.



E sad - ono što sam menjala je da sam stavila preukusni džem od crne ribizle, koji sam kupila u Lidlu jednom prilikom jer je bio vrlo povoljne cene i pri tome bio u savršeno dizajniranoj tegli, a i nisam nikada jela takav džem, pa kao da probam. 
Kako sam, srećom po svoju - već ohoho napetu liniju - izgubila naviku da jedem 'leba i pekmeza, ovaj je odžedžao u frižideru, pa bar par meseci. 
Sad mi je žao, kako to biva sa neponovljivim stvarima, što nisam nakupovala zalihe ( kao da bih to ikada i uradila), jer je u ovom kolaču zablistao. 
Tako se lepo sklopilo - kiselkasti ukus džema sa, gde po kojom, ribizlicom, sa gorkastim ukusom maka - stvarno odlično.



Potrebni sastojci: 

  • 500 g brašna 
  • 250 ml kisele vode 
  • 75 ml ulja 
  • 2 kašike šećera 
  • 25 g svežeg kvasca

za fil od oraha: 

  • 250 g mlevenih oraha 
  • 250 g šećera u prahu 
  • 1 vanilin šećer 
  • pekmez od kajsija ( nisam imala, pa sam sam ga zamenila džemom od jagoda) 

za fil od maka: 

  • 250 g mlevenog maka 
  • 250 g šećera u prahu 
  • 1 vanilin šećer 
  • malo naribane korice limuna 
  • pekmez od višanja ili šljiva ( ili borovnica :) ...)



Razmutiti kvasac u malo tople vode, dodati kašičicu šećera i brašna i ostaviti da nadođe. 

Izmešati brašno i šećer, dodati pripremljeni kvasac, kiselu vodu i ulje, pa zamesiti testo (dodati još malo brašna ako je potrebno). 

Ostaviti da raste 30 minuta.

Testo podeliti na 3 dela i oblikovati jufke. 

Svaku jufku ćete razvijati u pravougaonu koru, pa uz pomoć oklagije preneti u pleh od rerne. 

Prvu stavljate na prethodno podmazan i malo pobrašnavljen pleh.

Zatim koru premazujete pekmezom, pa sipate fil, pa stavljete sledeću koru, pa pekmez, pa fil, pa gornju koru.

Preko gornje kore se ne stavlja ništa (prema originalnom receptu)... ili ne - ja sam je premazala pekmezom i posula mlevenim orasima - pa sam dobila nešto što ne znam da li bih ponovila, jer se malo zacaklilo, mada jeste unelo dozu karamelastog ukusa u pitu - što volimo, pa se niko nije bunio.

A ima i još jedan razlog zbog kog se gornja kora ne premazuje - ona ume da odskoči pri pečenju, pa je mudro kolač okrenuti naopačke, da ne bude tih podklobučina - ha koji trik, šta kažete! 
Najjednostavnije cake su nam uvek nekako najdalje od pameti - ko bi ga znao zbog čega.

A možete i tu poslednju koru malo izbockati viljuškom da se ne potklobuči, pa ne morate okretati kolač.

Elem, kad tako okrenete kolač - onda ga odgore možete premazati pekmezom i posuti mlevenim orasima, a i ne morate - možete ga samo posuti prah šećerom - pa ako još budete to uradili preko neke mustre - eto kolača za izložbu.

Peći na 200°C oko 30 minuta.



Jasno vam je da se ovaj kolač može praviti i samo sa jednom vrstom fila, zar ne? A sigurno može da se pravi i u kombinaciji sa rogačem - što ću sigurno jednom isprobati, kad opet dođe na red ovaj recept, od stotine koji čekaju da budu isprobani... među kojima i  čivutska pita, koja je nekako tri frtalja do prekmurske gibanice, koja opet nije posna, pa trenutno nije u fokusu...
























http://kuhinjica-mignone.blogspot.com/2015/11/posna-pita-sa-makom-i-orasima.html

No comments:

Post a Comment