Saturday, April 25, 2020

posni kolačići sa šargarepom, bez šećera


Šta raditi u ovoj situaciji: frižider pun šaragarepe, a jedu vam se kolači? U sred policijskog vikenda, kojeg ono po redu već... Od kukanja vajde nema -  smućkati ovaj slatkiš i zasladiti se - eto šta raditi.
Doduše, ne utroše se neke velike zalihe, ne ide u njega baš puno šargarepe - tek jedna malo veća. Samo, kako je ukusan, vrlo je moguće da ćemo ga, koliko sutra, ponoviti.







Poprilično nemam živaca za umovanja tipa - svako zlo donese neko dobro. Nešto mi se tih zala, iskušenja, prilika za popravku, rast i razvoj - nadenite mu ime koje god, pregomilalo preko svake mere.

A opet, evo u ovom sad zakukuljenom stanju, pojavilo se nešto sasvim lepo: planska nabavka hrane od domaćih proizvođača. 

Kad su zatvorili pijace, fejsbuk je prosto prokuvao od oglasa za  domaću hranu, što je baš super, eto moram priznati dobro u ovom svemu. Mene je to, zapravo onu u meni koja se još uvek boji nestašica, u mnogome umirilo. Na žalost, ipak izgleda da je moralo sve ovo da se desi, da bi ono što nam je na domak ruke, bilo i u loncu, kako i spada.

Ukoliko ste zainteresovani za stvarno lepo povrće, evo vam telefon za kontakt: 061 6405271. Goca i njen muž drže tezgu u bloku 44, a dopremaju po dogovoru i na Bežanijsku kosu, u Zemun na nekoliko lokacija, do Arene i do Merkatora. Sve je lepo upakovano, u gajbicama - a kvalitet je savršen.

Tako sad imamo pun frižider svežeg zeleniša, na koji, ipak u ovolikim količinama, nismo navikle. Jer, ne možeš naručiti malo, kad ti već neko to donosi na noge. Pa ste videli da sam kuvala i blitvu, a videćete ( ako budem vredna da ih i postujem) i sarmice od zelja ( i posne i mrsne), a našla sam danas i recept za zanosnu tortu sa blitvom... hm... 

...ok, hajde da ne preterujemo - za danas samo jedno povrće u kolač - šargarepu - pravu domaću.



Kolač sa šargarepom sam prvi put videla u nekom malom kuvaru koji se delio sedamdesetih po samoposlugama, u svrhu reklamiranja margarina. Naravno da ga nismo pravili - moja je mama volela da eksperimentiše, ali je ovo bilo suviše otkačeno.

Kad sam osvojila da imam dovoljno vremena i slobode da sama eksperimentišem sa sastojcima u sopstvenoj kuhinji, ispalo je da se ipak nema dovoljno vremena za sve. Pa je tako, u ovih pet godina blogovanja, tek nekoliko kolača sa šargarepom bilo na trpezi. Evo linkova ka njima:

I to je to?
O, pa ovo mora da se promeni...
Ostala sam iskreno iznenađena - tolike sam recepte izdvojila, stvarno sma mislila da sam ih više isprobala.


Ovaj je kolač zanosan. Ne možete proći pored njega a da ne pojedete koji. Lepo miriše, a ukus mu je stvarno čaroban. Sladak je, a nije presladak, iako je sladak baš jako - samo slast mu dolazi od urmi i suvog grožđa, pa je to nekako sasvim drugi ukus.

Ukusan je i da samo oližete činiju u kojoj ste ga bućkali - jer i nema nijedan sastojak koji se ne može pojesti i presan.


Možete ga peći u kom god hoćete obliku, dokle god je to u silikonskom kalupu. Pošto nema u sebi brašna, lepi se pomalo za kalup. Zato treba biti strpljiv i ne vaditi ga iz kalupa pre nego što se ohladi. Lepi se i za papirne kalupčiće za mafine, tako da to ne preporučujem.

Pravi se jako lako - treba vam blender i pola sata vremena. Sastojci mogu da se menjaju - suvo grožđe sasvim sigurno može da se zameni brusnicama ili suvim kajsijama. Čak bi i suve šljive bile sigurno super u njemu.



Potrebni sastojci:

  • 1½ šolja nekog biljnog mleka
  • 125 g urmi bez koštica - to je oko 20tak urmi
  • ¾ šolje suvog grožđa
  • ½ šolje izgnječene banane
  • 1 kašikica ekstrakta vanile
  • 1¾ šolje ovsenih pahuljica
  • 2 kašikice praška za pecivo
  • 2 kašikice cimeta
  • 1 kašikica sode bikarbone
  • 1 kašikica mlevenog oraščića
  • prstohvat mlevenog klinčića
  • 1½ šolja sitno narendane šargarepe
  • ½ šolje naseckanih oraha
  • kašika potopljenog čia semena
Mleko, urme, pola količine suvog grožđa, bananu, čia seme i vanilu izmešati. Ostaviti bar petnaestak minuta da odstoji da suvo grožđe i urme omekšaju.

E sad, ja sam suvo grožđe namakala preko noći u malo ruma, pa savetujem da i vi to uradite, mada stvarno ne mora.

Rernu zagrejati na 175°C. 

Orahe malo prepržiti, pa iseckati.

Podmazati kalupe i posuti brašnom, mada sam ja ovaj deo preskočila - samo sam ih ovlaš podmazala kokosovim uljem.

Samleti ovsene pahuljice, sa praškom za pecivo i sodom bikarbonom u blenderu. Ja sam samlela samo 3/4 šolje pahuljica, a ostatak sam stavila u smesu cele - nešto mi je tako došlo da uradim. Možda bi kolač bio manje lepljiv da sam ih sve izmlela.

Istresti brašno iz blendera u malo veću činiju.

Sad u blender usuti mešavinu u kojoj su urme. Mleti dok se ne dobije glatka smesa. 

Pomešati ovu smesu sa brašnom i ostatkom ovsenih pahuljica. Ne mešati previše, tek koliko da se sjedini.

Ubaciti sad preostalo suvo grožđe, šargarepu i orahe.

Presuti u kalupčiće za pečenje. 

Peči pola sata do 45 minuta u zavisnosti koliko ste velike kalupe izabrali. 

Hladiti u kalupu bar desetak minuta, pa izvrnuti i ostaviti da se ohladi potpuno.




Prah šećerom sam posula samo da bi bili fotogeničniji - zbog ukusa nećete to morati.














No comments:

Post a Comment