Wednesday, April 22, 2020

čušpajz sa blitvom


Odlično jelo sa kašikom - od sasvim poznatih nam sastojaka, a ne pravi se baš toliko često, makar da ja znam. Davnih osamdesetih, ovo je redovno kuvala moja svekrva, sa domaćom blitvom iz bašte.



Umela sam tih davnih dana da se ljutnem kad bi mene, Bačkulju, nazvali Sremicom. Udala sam se u Dalmatince, krajem tih osamdesetih, usred Beograda. Njima je to bilo skroz svejedno - Sremci su im bili nešto bliži, pa tako i mene stalno tamo svrstavaše. Naravno, ovo jelo nisu oni zvali čušpajz, ali je mene danas jako podsetilo na čušpajz sa krompirom koji mi je pravila baka, pa sam ga zato tako krstila. Prosto smo tada govorili - blitva je za ručak - jer je to bio jedini način na koji se pripremala blitva u kući.


Moja svekrva nije nešto puno marila za kuhinju. Ono to je bilo važno je da nešto bude skuvano. Ako može u jednom loncu - savršeno, što se nje tiče. Sećam se da je blitvu spremala u malo dubljem tiganju i da sam ja volela da je jedem. Baš kao i ovu danas skuvanu - samo sa parčetom hleba.


Upotrebljeni sastojci za jelo na slikama, a jasno vam je da možete da improvizujete do mile volje:


  • 3 veze blitve
  • 1 crni luk
  • 2 lena belog luka
  • 4 krompira, 
  • 2 šargarepe
  • kašika brašna
  • par kašika ulja
  • začini po ukusu



Luk se isecka na sitno i dinsta se na ulju dok ne postane providan. Doda mu se beli luk, a posle minut dva i šargarepa sečena na kockice.

To se dinsta dok se ne iseckaju stabljike od blitve (cebelji - reče mi svekrva za njih, kad sam je neki dan zvala da se podsetim recepta). Dakle, cebelji se isto iseckaju na sitne kockice, pa se ubace i one da se malo dinstaju, da odmeknu.

Za to vreme se krompir isto isecka na kockice, pa se i on doda jelu i sve se prelije vodom, taman koliko da ogrezne.

Posoli se, blago pobiberi i eventualno doda neki suvi začin.



Napravi se posebno zaprška od kašike brašna, pa se ona prelije preko povrća, a na sve se doda blitva sečena na trake. Ovde sam se danas jedva suzdržala da ne dodam malo makar aleve paprike - jedva se dogovorih sa sobom da ću krompir čušpajz praviti za koji dan.

Još se desetak minuta sve dinsta na osrednjoj vatri i to je to - možete poslužiti jelo. Sa nekom integralnom pogačom je izvrsno.



Mi smo jedni od retkih koji smo imali blitvu u bašti u Bečeju, dok sam bila dete - makar tako tvrdi moja mama. Delili smo kuću sa komšijom Mogorovićem - Istraninom, koji je voleo da se penje po krovu i da održava baštu toliko divljom da me je strah bilo i da priđem. A nije mi ni bilo dozvoljeno. On je u svojoj bašti uvek imao blitve, pa je i kod nas rasla. Sećam se da su se ponekad mamine koleginice oduševljavale i da mi nikako nije bilo jasno šta ima u toj travi toliko za divljenje.

Tih sedamdesetih je to bila retkost, a mi smo je jeli uz ribu, rečnu doduše.



Nisam ni na blogu objavila puno recepata sa blitvom. Evo linkova ka onima koje jesam:

- naravno, blitva sa krompirom, ali kao salata
- odlična pita sa blitvom i tofuom, ali stvarno odlična
- soparnik - izvrsno dalmatinsko jelo
i
-potpuno savršena marokanska pita sa blitvom i sočivom

Ovaj je kućni pritvor zbog pandemije uneo jednu i baš dobru stvar u naš život, zapravo skroz dobru - malo više promišljanja pri nabavci hrane. Našle smo nekoliko seoskih gazdinstava koja nam donose hranu na kuću, pa je tako stigla i ova blitva. Pun nam je frižider odličnog zeleniša. Sutra dolazi nekoliko novih veza blitve - moraću da potražim još koji recept.









No comments:

Post a Comment