Monday, July 13, 2020

zapečeni kiseli kupus sa pirinčem



Otkud to da sam spremala kiseli kupus usred leta?
Neplanirano, naravno. Inspirisana lepom ponudom jednog domaćeg gazdinstva, kupila sam puno malina za zimu i njima zauzela zamrzivač, pa je svašta nešto moralo napolje i kad mu vreme nije. A i temperatura je od juče pala, pa kako ceo dan šetam u džemperu, kiseli kupus je sasvim primeren.




Prisećam se, ovih dana počesto, jela koje je pravila moja baka - neku rižu sa kiselim kupusom i alevom paprikom. Kao da se sećam i mrsne i posne varijante tog jela - negde je zapamćena na nepcu. Ali je sećanje baš bledo - više na osećaj topline bakine kuhinje, nego na sam ukus.

Mrsnu varijantu sam pravila - sa krmenadlama, a na zimu ću je sigurno ponoviti sa sojinim šniclama. Rumunsko mađarsko tradicionalno jelo sa puno mesa, kobasice i slanine, ne verujem da ću uskoro praviti. Elem, i ja polako prelazim na biljnu ishranu. Ovo je rečenica za koju bih bila sigurna da nikada neću izgovoriti. a izgovaram je ovih dana često samoj sebi, isčuđavajući se kako me mesne delicije ne privlače više. Ne da me ne privlače u onoj meri u kojoj su nekada, nego ni u kojoj.

A današnje prebiranje po netu donelo je do nekih zanimljivih otkrića - recimo Gaga je kuvala-pekla klot kiseli kupus i to bi vredelo probati, samo mi se danas ne jede takav. Ili ove neodoljive šnicle od kiselog kupusa - koja lepa ideja! Ili ovo jelo u kome se mešaju kiseli kupus i kuvani krompir?




Potrebni sastojci:

  • 3 struka praziluka
  • glavica kiselog kupusa
  • 100 g integralnog pirinča
  • 2-3 suve paprike
  • nekoliko čenova belog luka
  • lovorov list
  • veza peršuna
  • kašika dimljene aleve paprike
  • soli i bibera po ukusu
  • ulje
  • opciono: dve kašike ulja, kašika brašna i još jedna kašika aleve paprike za zapršku

 



Praziluk iseći na kolutove i izdinstati.  Kupus iseći na kockice, dodati u praziluk i dinstati bar sat vremena uz povremeno mešanje, na laganoj vatri. 

Dodati oprani pirinač i začine po ukusu.

Pržiti ovo uz mešanje par minuta.

Umešati beli luk, seckani peršun, papriku isečenu na trake, pa preliti u nauljenu vatrostalnu posudu koja ima poklopac.

Doliti vode koliko mislite da treba - ja sam stavila dve i po šolje. Stavila sam i 2 lovorova lista. Peći poklopljeno, dugo, da se pirinač dobro raskuva.




Na pola pečenja, kad sam probala jelo, koje je već bilo vrlo ukusno, shvatila sam tačno koja je razlika od bakinog jela ( osim integralnog pirinča). Nije bilo zaprške. A bez zaprške, nema onog pravog ukusa bakinog jela, pa sam lepo zapšrku dodala. Ovo naravno ne morate uraditi, posebno ako ne volite zapršku. Kako ne pamtim kad sam zadnji put zapržavala jelo - sad sam ga zapržila sa uživanjem. Nikome neće biti ništa od poneke zaprške tu i tamo. Umerenost je važna.

Skinuti poklopac i peči dok se ne uhvati korica.

Znate li kakvo je ovo jelo? Mame probirljive dece će ga lako prepoznati. Ono kad napravite sarmu, pa deca pojedu samo punjenje, a vama teško da bacite toliki kupus, a i volite, pa sve to što oni ne pojedu, završi u vašem tanjiru. Eto baš takvo - puno zaprženog kiselog kupusa sa malo pirinča... Prste da poližeš.





 




No comments:

Post a Comment