Monday, June 27, 2022

torta Šubert


Prava torta za ljubitelje jakih orašastih torti. Jedna je od laganijih, doduše - fine korice od belanaca bez brašna, samo sa bademima i orasima i lagani žuti krem između. A pre kreme neki fini pekmez, samo malo da zakiseli i osveži - taman da možete pojesti više... I finale - odgore čokoladni preliv. Milina.






Jesam li vam kazala da sam napravila excell fajl sa spiskom svih torti koje (za sada znam da) želim da napravim? I linkovima ka receptima, naravno. Pa jesam napravila fajl, šta ću, ne može fizičar protiv sebe ni kada su torte u pitanju. Prosto više ne mogu da ih držim u glavi, ima ih stotinjak i dobro preko toga. Sve lepša od lepše. Na tom spisku je i tih tridesetak koje jesam uspela da napravim, I tih desetak koje obožavam pa bih ih pravila ponovo i ponovo - da je vremena i mesta u garderobi. Ali, najviše je onih o kojima sam slušala ili čitala ili im gledala slike, pa su pobudile moje interesovanje. Ili sam imala priliku negde da ih probam, pa bih ponovo da uživam u njima. Većinom su to starinski recepti za jake torte - puno putera, oraha, čokolade... Takve volim, šta ću.



A koliko, u danšnje vreme, imamo prilika da pravimo torte? Rođendani i eto to je to... Retko bude snage i vremena da se običnog nekog vikenda posvetimo pravljenju torte - vremena nas uvek povuku nekuda, nekako sve dalje od domaćih torti.




Pre neki dan sam, za drugi rođendan moje unučice prvenca, htela da pravim neku tako finu starinsku tortu sa tog spiska, ali ipak nisam. Post je, a na tom spisku ima samo nekoliko posnih torti i jedna strašno komplikovana posna torta - žito torta od pasulja - ceo projekat koji želim da napravim već godinama, a nikako da se nađe pravo vreme... Pa sam napravila, manje zahtevnu za pripremu, a odličnu, jako ukusnu,  posnu čokoladnu tortu sa malinama. 





Samo, ostale smo željne, Ivona i ja, onog robusnog orašasto puterastog ukusa, koji volimo u tortama. A i posna tortica je smazana u cugu. Pa je izbor pao na Šuberta :). Odavno ga kibicujemo već. Ovu sam tortu zapazila još kad su je na Mimiskingdom blogu, objavile Maja i Mimi. Jedna je od silnih divnih torti čiji su recepti sačuvani u Patinom kuvaru. 




Torta ne koristi brašno, samo malo prezli ili mlevenog keksa. U koricama ima mlevenih badema i mlevenih oraha. Peku se dve vrste korica - ja sam pekla po dve od svake vrste, tako mi je lakše nego da pečem jednu, pa da je sečem.

E sad, krema mi je bilo potrebno tačno duplo više od onoga što je po receptu, jer jako volim krem u tortama. Idealno je možda nešto na pola puta - jedna i po mera. Mada je možda i jedna dovoljna, nego izgleda da nešto nije baš valjalo sa puterom koji sam kupila. Nije se umutio tako da poveća zapreminu kreme.  A i u čokoladnom prelivu je ostao tečan skroz. 

Onda sam se setila da sam negde pročitala da je puter potrebno otopiti, pa ponovo ohladiti i izliti višak vode koji umešni trgovci ugrade u njega. Kad sam to uradila sa ostatkom putera, shvatila sam o čemu je reč - hohštaplerstvo prosto, nije ništa do recepta.

Tako da savetujem da napravite jednu dozu krema, pa ako je potrebno, lako ćete napraviti još jednu. 





A čokoladni preliv bih možda malo promenila - kod Pate je i onako samo rečeno da se stavi neki čokoladni preliv - pa bih neki sledeću put, ako ikada stavila ganaš koji najviše volimo, samo od čokolade i slatke pavlake.





Kora sa bademima:

  • 100 g putera
  • 4 jaja
  • 70 g šećera
  • 80 g mlevenih neoljuštenih sirovih badema
  • 60 g rendane čokolade

Kora sa orasima:

  • 5 jaja
  • 100 g šećera
  • 80 g mlevenih oraha
  • 20 g prezli

Žuti fil - ovog fila bi vam moglo trebati dva - ako volite jače filovanu tortu. Meni je od jednog bili dovoljno samo da premažem između kora:

  • 4 žumanceta
  • 100 g šećera
  • 125 ml slatke pavlake
  • 140 g putera

malo pekmeza za premazivanje kora

  • 4 kašike džema od crne ribizle - ne mora ovaj, ali mi ovaj volimo - može kajsija, malina...

Čokoladna glazura - nju možete birati po sopstvenom ukusu. Ja sam, ne baš uspešno, napravila ovu:

  • 100 g šećera u prahu
  • 20 g kakaa
  • 5 kašika vode
  • 1 kašika ulja
  • 100 g putera

a ovu bih nekom sledećom prilikom, ako ova torta od silnih koje čekaju da ih isprobam, stigne na red:

  • 150 g čokolade
  • 150 g slatke pavlake




Uključite rernu da se greje na 180 °C. 

Obložite dva pleha dimenzija oko 20x20 cm, papirom za pečenje. 

Imam već godinama dva silikonska kalupa ovih dimenzija. Ne znam koliko sam puta nešto u njima pekla - vidi se po njima. Nisam morala stavljati peki papir, ali sam svog komfora radi stavila. Postoji strašno mala vaerovatnoća da bi se testo zalepilo za takav kalup, samo ni toliko trpila za neugodu danas nisam imala. Juče smo konačno završili ovu nadasve suludu školsku godinu. Vreme u kome živimo tera na ivicu živaca i nas i roditelje pa su poslednje tri ionako pretople nedelje bile baš teške za izdržati.



Samleti bademe i orahe - posebno.

Pripremiti plehove za pečenje. podmazati ili staviti peki papir.

Ulupati 4 belanca.

Za prvu vrstu kore dugo miksati mikserom na najvećoj brzini puter, 4 žumanca i šećer. U penastu, dobro umućenu masu se dodaju mleveni bademi i rendana čokolada. Ovo se još malo umuti da se sjedini. Na kraju se nežno, kašikom, nikako mikserom, umeša dobro umućen sneg od 4 belanceta. 

Pripremljena smesa se sipa u pripremljeni pleh, ili u dva, kako sam ja radila. Pecite oko 20 minuta dok testo ne dobije lepu, braon boju. 

Kada je pečeno, izvadite iz pleha i ostavite da se ohladi. 

Mi smo kore odmah, tako tople, mazale džemom od crne ribizle. To nam se učinilo primerenim. I ispalo je sasvim dobro.

Ako ste pekli jednu koru, trebalo bi je preseći na dva dela. Ja taj deo ne volim i kada god mogu, pečem kore odvojeno.




Za drugo testo opet treba mikser.

Umute se 4 belanca prvo, a potom, u drugoj posudi, 1 celo jaje, 4 žumanceta i šećer. 

Kad to postane penasto, umešaju se mleveni orasi i prezle. Na kraju se kašikom polako dodaju umućena belanca. Ovu sam smesu isto prepolovila i pekla dve kore. Opet su se kore pekle dvadesetak minuta.

Za krem valja pripremiti posudu za kuvanje na pari. U neki lonac sipate vodu, a drugi stavite odgore ako kao ja nikako da kupite lonac za kuvanje na pari. U taj drugi saspete sve sastojke za krem, osim putera. Mutite sad to na pari desetak minuta. Ja prvo dobro penasto umutim mikserom, pa onda mućkam žicom. Kad se smesa zgusne, skine se sa pare, pa ostavi da se ohladi. Posebno se umuti puter da postane svetao i penast. Pomeša se puter sa ohlađenom smesom koja je kuvana na pari i eto finog fila.

Torta se ređa ovako: kora sa bademom premazana pekmezom, pa fil, pa kora sa orasima isto premazana pekmezom... pa...





E sad tu Pata ne stavlja fil već samo stavi koru sa bademom odgore ( ili je previd pri prekucavanju recepta), ali sam ja ( a i drugi koji su o torti pisali) ipak stavila fil, pa ponovila opet... koru sa bademom, pekmez, fil, kora sa orasima, pekmez. Preko gornje kore ide čokoladni preliv po volji.

Za ovu glazuru sa slike, svi se sastojci uspu u šerpicu, pa se zagrevaju na srednje jakoj vatri uz stalno mešanje dok se sve ne sjedini u gladak krem. Glazura se prohladi, pa se sa njom premazuje cela torta...ili ne...jer meni iz nekog razloga ova glazura nije htela da prestane da bude tečna... 

Zato sam skuvala još jedan fil i moja Šubert torta je žuta a ne crna...




Na ovom blogu nećete sresti super ulickane torte. Ne umem da ih napravim da budu takve. Divim se iskreno ženama koje imaju umeće da torte divno ukrase. Nemam ja za to strpljenja. A ni talenta, ali ni malo. Torte volim da jedem, ne da gledam, pa kad dođe na red to ukrašavanje, živci ne izdrže ni za onoliko koliko bih možda i uspela da ukrasim. Apetit uvek prevagne.

A ako pri tome još neko zapeva - ''mama kad će ta torta moći da se jede?'', a hvala Bogu uvek ima nekog, koliko god da su velike već, a sad pristižu i neki sasvim mali, koji tek uče da kažu to(r)ta - to je što je i tako ostaje. 

Objavim ovde iskustvo, i recept za slučaj da mi ga neko posle traži, a i meni dobro dođa kad odlučim da ponovo nešto pripremim, jer ga ja instant zaboravim i idemo dalje...

Plus pridonosim sveopštem objavljivanju svega i svačega jednom super poslasticom - moj je to doprinos da svet prevagne na slađu stranu ipak. Post po post ka boljem svetu oko nas... cilj koji nikad nije konačan ali se valja njemu težiti svakodnevno.




Ne znam da li ste primetili da kad tražite neki poseban recept na netu kao da se sve ugasi. Čini vam se nema kraja informacijama o baš svemu, a kad tražite nešto nema ga ni za lek. Tako sam ja ovu tortu našla samo na ova četiri mesta. Pa, ako se spremate da je pravite, možete da pročitate i ovo: https://sweetthought.ca/recipe/shuberts-torte-subertova-torta/https://torteandsuch.com/schuberts-torte/http://www.mojgastro.net/recepti/torte/717-subertova-torta i naravno, gore već spomenuto: https://mimiskingdom.com/2019/03/subertova-torta/







Ova će vas torta vratiti u detinjstvo - ako ste u njemu jeli puteraste torte kakve su nam pravile mame i bake. I ovaj video će vas vratiti u ta vremena:







No comments:

Post a Comment