Tuesday, January 15, 2019

bezglutenski hleb sa orasima



Ako vam budem kazala da je ovaj hleb odličan, zapravo ću slagati. Hleb je fenomenalan. I izvrstan. I potpuno neodoljiv. I sve je ovo potvrđeno iz više izvora. Svi koji su stigli da ga probaju, dok nije nestao, su tvrdili isto - punih usta su bili u čudu. Iznenađeni, zapravo potpuno zatečeni, kada sam im rekla da je bezglutenski. Pa šta ima u njemu, ako nema brašna? Mislim, ima brašna - od leblebije, dakle nije od žitarice. Mada, može u njega da se stavi i neko brašno od žitarice. U jednu sam veknu stavila malo heljdinog brašna. U drugu nisam. Rezultat je sličan. U oba slučaja hleb je zaista odličan.





Ovih dana (što zapravo znači: meseci...) ustajem bukvalno pre sabajle. Oko četiri sam naspavana skroz na skroz. Posledica je to podužeg već životnog staža i ko zna kojih još okolnosti. Recimo: onih prelepih petnaest godina u kojima sam imala po jedno dete mlađe od pet godina - i jako malo spavala i beskrajno zavidela onima koji su tvrdili da imaju nesanicu. Jer to znači da su u stanju da budu budni, što sam ja godinama sa mukom uspevala. Evo, ne znam imam li sada nesanicu i ja, ili sam samo prosto naspavana... ali počesto oko četiri - pet iz moje se rerne kućom šire mirisi. Posebno ovih dana, kad je na mnogo, ali stvarno mnogo kratkom raspustu, moja srednja milica, koja je sa sobom dovela i jednog beskrajno dragog dečka sa druge strane Planete. A punu kuću dece treba nahraniti.




Ovaj će hleb, odgovorno tvrdim, uspeti da napravi i onaj ko u kuhinju uđe sa dve leve ruke potpuno neskoncentrisan. Mislim, ni ja nisam bila u mnogo boljem stanju to jutro kad sam ga pravila. Pa sam u prvu veknu (onu što je malo crnja i nešto niža) zaboravila da dodam jabukovo sirće. U ove recepte za bezglutenske hlebove ide i prašak za pecivo i soda bikarbona sa malo kiseline (recimo: jabukovog sirćeta), jer bezglutenskim brašnima treba jača pomoć da narastu. Ono, biće hleb ukusan i kad se neki od tih sastojaka zaboravi - tu i jesam ostala potpuno u čudu. Obe su vekne bile potpuno neodoljive. Iako, moram priznati da je ova druga malo zgodnija.




'Ajde da ga još malo hvalim, jer ovaj hleb istinski jeste hvale vredan:


  • prvo i pre svega, postan je i bez glutena, a da to niko ne može da primeti
  • mrvi se toliko minimalno, da mu to skroz oprostite i nimalo nije suv, čak ni sutradan - dobro, mora se staviti u pokrivenu posudu
  • nema u njemu ulja nikakvog
  • ni šećera
  • ni kvasca
  • riznica je proteina i hranljivih vlakana
  • lepo se seče i neće vas postideti pred gostima - naprotiv
  • savršen je sa nekim od pekmeza, poput kuminog pekmeza od kajsija - što smo uslikali
  • i sa Jeleninim pekmezima od jagode i maline se složio super baš
  • i sa orašastim namazima koje smo dobili na poklon nekom prilikom
  • odličan je i sa ajvarom ili pinđurom
  • ili humusom i avokadom
  • ili paštetom od pileće džigerice
  • ili samo sa malo sojinog putera... ili običnog
  • ne mesi se - što je za neke od nas veoma važno
  • niti se nešto posebno dugo muti
  • isprljate samo jednu zdelu u kojoj ga smućkate - preporučujem da odmah napravite duplu meru, ili da se, kao ja, igrate i mućkate u njega različita brašna
  • to mućkanje ne traje duže od 15 minuta, čak i kad ste dvostruko smotani tog dana




A evo i recepta:
  • 150 g samlevenih oraha
  • 150 g brašna od leblebije - e sad... kad sma pravila prvu veknu, imala sam pri ruci tačno 120 g i nije mi se dalo da otvaram novu kesu sa brašnom, pa sam dodala 10 g lanenog proteina i 20 g heljdinog brašna. A posle... (bukvalno deset minuta pošto sma prvu veknu stavila u rernu i osetila miris) sam rešila da napravim još jednu veknu, za koju sam otvorila novu kesu sa brašnom.
  • kesica praška za pecivo
  • 1/4 kašikice sode bikarbone
  • 1/2 kašikice soli
  • 230 ml nekog biljnog mleka - ovog puta sam koristila pirinčano i trebalo mi je nešto više tečnosti, pa sam dodala još oko 30 ml vode
  • 1 kašikica sirćeta od jabuka
  • 2 kašike čia semenki prelivene sa 4 kašike vrele vode
  • 1 kašika semena koprive - opciono - ovo sam prosto imala inspiraciju da dodam
  • semenke za dekoraciju





Rernu ugrejati na 180°C.

Samleti orahe, pa ima dodati brašno od leblebije, prašak za pecivo, sodu bikarbonu i so. Dobro promešati. Dodati mleko i sirće, pa opet dobro promešati.


U kalup za hleb staviti papir za pečenje i malo namastiti kalup nekim uljem - ja sam koristila maslinovo. Ovaj korak ne mora. Papir za pečenje je sasvim dovoljan, nego ja volim masno, pa uvek malo zamastim...

Posuti semenkama i peći oko 45 minuta. Proveravati povremeno da li se sredina peče ravnomerno kao i korica. Po potrebi prekriti hleb na neko vreme da se pruži prilika sredini da se dobro ispeče, a da korica ne pregori.

Ostaviti da se dobro ohladi pre nego što se stavi u kutiju u kojoj će se čuvati.




Recept sam pronašla na blogu jednog divnog mladog stvorenja koje se bori sa autoimunom bolešću primenom BEZ ishrane - bez glutena i bez šećera. I to izvrsno radi.






  • 150 g walnuts (or use shop-bought ground walnuts)
  • 150 g gluten-free flour blend (or sub plain flour if not gluten-free)
  • 2 heaped teaspoons baking powder (ensure gluten-free if necessary)
  • 1/4 teaspoon bicarbonate of soda (baking soda)
  • 1/4 teaspoon salt to taste
  • 230 ml unsweetened almond milk (or any other plant-based milk)
  • 1 tablespoon apple cider vinegar (ensure gluten-free if necessary)
  • to decorate (optional): mixed seeds



Preheat the oven to 180°C.

Place the walnuts in a food processor and pulse briefly until you get a fine powder (be careful not to blend too much, otherwise you’ll end up making walnut butter!)

Transfer the ground walnuts into a large bowl.

Add the gluten-free flour, baking powder, bicarbonate of soda and salt and mix well.

Add the milk and vinegar and mix again.

Transfer the mixture to a loaf tin (I used a one-pound loaf tin) lined with greased baking paper.

Scatter over mixed seeds to decorate, if desired.

Bake in the oven for 40-45 minutes, until risen and an inserted skewer comes out clean.

Leave to cool on a wire rack before putting away to store.


Keeps well in the fridge for up to a few days.






2 comments:

  1. Ovo izgleda divnoo :) Da li moze umesto biljnog mleka kravlje ili potpuno zameniti sa vodom? Hvala :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala puno za komplimente. Uvek može kravlje mleko umesto nekog biljnog. Nisam sigurna za vodu, nisam nikada probala samo sa vodom...

      Delete