Saturday, August 29, 2020

pita i varivo od tušta

 


Na engleskom se zove purslane, na turskom semizotu, a kod nas kažemo tušt. Druga imena za tušt su tušanj, tušac, tušnjak i portulak. A neki dan sam od prijateljice čula da ga u nekim delovima Dalmacije zovu kiselo zelje. 

Turci ga obilno koriste u kuhinji, i prodaje se u svim marketima. Od njega prave salate,  variva i čorbe, a služi i kao dodatak raznim jelima. Varivo sam pravila po tradicionalnom turskom receptu.



A pita je nastala sutradan - kad sam pojela čorbasti deo variva. Ostao je deo koji je ličio na rižoto - pa sam time napunila ove pitice. Ispekla sam ih na gril tiganju i jela sa humusom od cvekle. Ukusi su se odlično složili.




Samonikla biljka blagog kiselkasto - slanog okusa ovom varivu daje posebnu notu - nešto kao kad kapnete malo limuna, a nije baš ni tako. Liči na varivo sa blitvom, samo ne ide ukus ka gorkom, već ka kiselom.

Kažu da se na Zapadu tušt ostavlja za zimnicu - ukiseljen, a neke moje prijateljice su to već radile i objavile na fejsbuk grupi Kad mama kuva veganski . To je sledeće što ću sa njim raditi. 

 
Izraz tušta i tma, ipak nema veze sa tuštom, mada kad krene da raste tamo gde ga ne želite, zakleli biste se da ima. Moj điklja u žardinjeri sa ružama, u dvorištu, a kad sam ga presadila u saksije, počeo je tužno da tavori.

Više o tuštu možete pročitati na Oljinom sjajnom blogu u tekstu Tušt - zdravlje iz prirode.





Potrebni sastojci:

  • 1 luk
  • 1/4 šolje pirinča, kaže originalni recept, ja sam stavila pola šolje
  • jedna i po šolja kuvanih leblebija
  • 1 kašika u gusto kuvanog paradajza - nemem ovo u kuhinji, pa sam samlela jedan sveži paradajz - svakako će se ukuvati... mada savetujem pastu - sigurno daje puniju aromu jelu
  • 1 kašikica mlevene ljute paprike
  • nekoliko kašika maslinovog ulja
  • 2 šolje vode ili biljnog bujona
  • soli i bibera po ukusu




Luk iseckati na sitno, pa ga dinstati dok ne omekša. 

Tušt oprati dobro, iseći i ubaciti u pirjani luk. Dinstati nekoliko minuta.



Dodati mleveni paradajz i začine.

Dodati pirinač i vodu. Poklopiti i kuvati dok pirinač ne bude mek. Staviti i više vode, ukoliko želite čorbasto varivo.

Sad ubaciti i kuvane leblebije i krčkati sve još nekoliko minuta.





A sad pita.

To je vrlo jednostavno. Imala sam nešto ostatka kora za pitu i nešto variva od juče.

Kore sam isekla na kocke, u sredinu stavila po kašiku variva i presavijala kore tako da napravim male jastučiće.

Malo sam ih premazivala mešavinom kisele vode i maslinovog ulja.


Ugrejala sam gril tiganj, ovlaš premazan maslinovim uljem i stavljala jastučiće da se prepeku.


Napravila sam humus od cvekle po svom starom receptu i uživala... A što sve ovo pišem u jednini - pa... treće sreća mamina ne voli moj humus, a i počela je da izlazi - dosta joj je bilo više koronakarantina... 


Ostalo je par pitica, sutra će se lako podgrejati i jednako će prijati sa humusom...


Ok.. Ok, znam da se tušt ne podgreva, kao ni spanać, samo stvarno - svaka čast ako postižete to savršenstvo da sve baš jedete smao sveže. Ja volim da kuvam, ali opet ne stižem svakog dana da nam pripremimi svež obrok. Čak ni na raspustu.












No comments:

Post a Comment