Monday, September 7, 2020

pesto od tušta i badema

 


Tušt je otkriće ovog leta - makar meni. Pošto sam ga prethodnih godina, iz potpunog neznanja koliko je hranljiv, prilježno satirala u bašti, misleći da je korov, ove godine sam bila pametnija, pa sam ga sa uživanjem jela. 


Doduše, lako je pogrešiti, jer se ponaša kao korov. Može da raste i bez zalivanja, pa je kod mene baš dobro bio napredovao. A, kao za inat, kad sam shvatila da ga je poželjno pojesti - ne uspeva ni blizu tako dobro kao pre. 


Pesto od njega je izvrstan - malo kisi, jer tušt jeste kislekast. Pun je sitnih crnih semenkica, koje su pune omega masnih kiselina.





O tuštu sam pisala u prošlom postu, kad sam od njega pravila varivo i pitu, pa ćete tu naći šta je ovo o čemu pišem. 


Čini mi se da ove godine neće biti više delicija sa tuštom - stavila sam tri tegle ukiseljenog, a o tome ću pisati na zimu, kad ih otvorim i vidim kako mi je uspelo.


Ono što sam pokušala da ga uzgojim u saksiji, biće sutra taman da stavim u krompir salatu umesto blitve. Divljak je divljak, ne da se kontrolisati.



Recept koji sam koristila je sa savršenog food bloga Simply Recipes, koji volim da prelistavam. To je recept za onaj pravi pesto od bosiljka sa pinjolama, koji nekako i najmanje pravimo. Makar ja. Odnos sastojaka sam sačuvala, jer mi prija. Naravno da ga možete menjati po svom ukusu.


Upotrebljeni sastojci:

  • 2 šolje listića i tanjih grančica tušta
  • 1/2 šolje veganskog parmezana (veganski parmezan - sameljete šolju indijskog oraha sa dve kašike nutritivnog kvasca, 1 kašikicom belog luka u prahu i pola kašikice soli)
  • 1/2 šolje dobrog maslinovog ulja
  • 1/3 šolje badema ( a verujem da biste izvrstan ukus dobili i sa nekim drugim orašastim plodovima)
  • 3 čena belog luka
  • 1/4 kašikice soli, ili već po vašem ukusu
  • 1/8 kašikice bibera




Proces izrade je jednostavan: 

Stavite sve sastojke u blender i budete pažljivi da ne spalite svoj dragoceni uređaj. 

Strpljivo, malo po malo meljete, dok ne dobijete teksturu kojom ste zadovoljni. 
Možda ćete morati dodati malo ulja još.
Ja sam dodala jednu kašiku - tako mi se formirala masa u blenderu takva da kad se melje ima ona rupa u sredini mase. Takva tekstura meni odgovara - vi možete možda još malo da proredite. Ili da meljete manje, ako volite grublji pesto.



Prespite u teglicu i držite u frižideru.
Stvarno ne znam koliko dugo bi mogao da bude jestiv - beli luk i maslinovo ulje su odlični konzervansi kad se nešto drži u frižideru.

Tušt je sukulentna biljka, što znači da su mu stabljike i listovi puni vode. Ta vodica se malo primeti u pestu. Samo ga malo promešajte i to je to - meni nije smetalo. 

Jela sam ga sa pastom i tikvicama grilovanim u rerni. Ukus pesta je kiselkast malo, sa svim tananom gorkastom notom. Nije ni blizu aromatičan kao pesto od bosiljka, naravo, ako ste možda tako nešto očekivali. Opet, ima neki svoj šmek - napravite ovaj pesto, pa proverite sviđa li vam se. Potražite tušt, ima ga po baštama, raste ko lud svugde, osim kod mene... 















7 comments:

  1. Ovog leta nemam cveća nemam baštu tako da imam dva bedna stručka, pustiću ga da procveta pa možda bude bilo da se poseje iduće godine :-( Recepte čuvam za iduću godinu, ja sam ti uvek optimista :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zanimljivo je da tušt raste baš među cvećem najbolje... biće i dogodine prilike.

      Delete
  2. Ni kod nas nema tušta ove godine, a baš mu se radujem. Stidljivo se ponegde pojavio, nema ni za poštenu salatu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. E sad mi je malo lakše, dakle nije samo moja bašta u pitanju... Valjda će ga biti više sledeće godine, jer počinjem ozbiljno na njega da se navikavam.

      Delete
  3. Hvala! Meni su prosto neodoljive te male crne njegove semnkice. Kad se tušt potopi da se opere, one ispadnu na dno posude i učini se kao da je bio pun zemlje. Mislila sam da sam ih pranjem sve isprala, ali ih izgleda ima baš puno. Nije ni čudo što se tako lako razmili po bašti.

    ReplyDelete