Sunday, June 14, 2020

posna pljeskavica



Ovaj je veganski burger, alijas posna pljeskavica, ispao baš dobro. Ne, nema teksturu pljeskavice, one od mesa - mekanija je, manje je treba žvakati. Više liči na neki od burgera iz fast food lanaca, po mekoći. 
A po ukusu? Nama se jako svideo, prijao nam je sa hlebom i salatama, baš smo lepo ručale. To sa ukusom svakako morate oceniti sami.
Ono što je važno je da oko nje nema puno posla, stvarno se lako i brzo pravi. 
I sa uživanjem se jede - ukusna je vrlo, pikantna taman kako treba i sočna. A pri tome je jedete bez griže savesti, jer je, ovako posna, i poprilično zdrava.




Umeju nevegani ( neki dan jedna moja drugarica za sebe rekla: svaštojedi) često da postave pitanje zašto vegani stalno pokušavaju da naprave vegansku zamenu za proizvode koje dobijamo od životinja - vegansko jaje, vegansku kajganu, veganski sir, veganski burger, veganski parizer... Šta im to treba - pitaju, kad su se već odredili da neće ništa životinjskog porekla. 

Bude tu žičnih rasprava čak.
A odgovora ima svakojakih - jedan je očigledan - navika je čudo. Makar za mene to je valjan odgovor.

Recimo, oštrim se da pravim veganski sataraš - umesto jaja da stavim tofu. sataraš mi baš nedostaje. A od jaja sam se odvikla. Pravila sam posnu slanu heljdopitu sa sirom od suncokreta i posne slatke zapečene palačinke sa slatkim sirom od suncokreta. To je hrana čiji ukus volim od detinjstva i nekako je baš prirodno da želim da je jedem i dalje.
 



Mi do sada nismo kupovale veganske prerađevine tipa salama i gotovih burgera. ali sam se ja baš uželela paštete. Pa to smo jeli kao deca onoliko!
I danas sam jednu napravila - od patlidžana i semenki suncokreta. Njom sam malaza hleb ovog sendviča. Ksenija ne voli patlidžan, pa sam njen sendvič namazala ispasiranim avokadom. Ona nema naviku da jede paštetu - nije je jela ni kod kuće ni u školi, kao ja.

Moja mala veganka nikada nije ni volela sir, pa ni ne traži da joj kupujem ili pravim zamene. Samo, naišla sam na brdo recepata - k'o kanda ih nije teško napraviti, tako da neće moći da izbegne. 

Kad se ona rodila, mi u kući, već nekoliko godina, nismo kupovali ni mleko, ni tvrde sirove. Pili smo samo biljna mleka. Od mlečnih proizvoda, koristili smo jogurt, pavlaku i mlade sireve.
I jeli smo meso, istina. U to u popriličnim količinama. Samo, pljeskavice skoro da nismo nikada. U Mc Donalds smo išli samo ponekad, a i onda su nuggetsi bili omiljeniji daleko od burgera.

Otkud onda da smo se uželele burgera? 
Nemam pojma. 

Lepo izgledaju na slikama i pun ih je net, pa nas mame, šta li. A ja sam se nešto baš uželela sendviča, pa je i zbog toga valjda. Ksenija mi je poslala neki dan link prema ovom receptu - a ona tako retko predlaže da joj nešto spremim - uglavnom pleše po kuhinji samostalno i samoinicijativno - ja samo po mirisu osetim da se nešto dobro krčka. Dakle, ova prilika da joj napravim nešto po njenom predlogu, nikako nije mogla da se propusti.

Pa sam nam danas napravila picnic style ručak:



Potrebni sastojci:

za dinstanje:

  • 2 čena belog luka
  • 1 šargarepa
  • 1 štap celera ili parče korena celera
  • 300 g pečuraka
  • 1 crni luk
  • 2 kašike tamarija
  • 2 kašike maslinovog ulja

začini:

  • 1 kašikica italijanske mešavine začina (mešavina bosiljka, origana, ruzmarina, peršuna, timijana, čilija i belog luka)
  • 1 kašikica jestivog kvasca
  • 1 kašika dimljene paprike
  • 1 kašikica praha od belog luka
  • 1 kašikica mlevene žalfije
  • 1 kašikica ljute paprike

i još:

  • 1 šolja prosa ili 2 šolje ovsenih pahuljica ili šolja prosenog brašna
  • 1/4 šolje nekakvih oraha - ja sam imala indijske
  • 4 kašike lanenog semena
  • 1 šolja zelenog sočiva


 

Orahe blago prepržiti, pa ostaviti da se prohlade.

Celer, beli luk, crni luk, pečurke i šargarepu sitno iseckati ili samleti. Dinstati sve ovo na par kašika maslinovog ulja i začiniti sa dve kašike tamarija. Krčkati poklopljeno oko 5 minuta, pa otklopiti i na laganoj vatri, uz mešenje krčkati dok sva tečnost ne ispari.

Sočivo skuvajte, pa procedite. Možete dodati list lorbera, ukoliko volite.

Proso ( ili ovsene pahuljice) i semenke lana sameljite u blenderu u fini prah. Koristila sam proseno brašno, pa sam mlela samo lan.

Orahe iseckajte, njih nemojte blendati na skroz sitno.

Pomešajte dinstano povrće, sočivo, proso, lan i seckane orahe, sa začinima.

Ovu mešavinu stavite u blender i pulsno blendajte. Ne želimo da se smesa skroz samelje, lepo je da ostane komadića za žvakanje. Ali ne velikih komada. Ovo možete uraditi i štapastim mikserom - mnogo je lakše.



Od ove smese možete napraviti otprilike 8 pljeskavica neke obične veličine. Moja modla je takva da sam napravila 7 malo debljih.

Ove pljeskavice možete odmah peći, ali ih možete ovakve i smrznuti. Ako smrzavate, posebno ih pakujte da se ne zalepe.

Pljeskavice se mogu peći na grilu, a mogu i u rernu zagrejanoj na 200°C. Trebaće petnaestak minuta. Ili na sasvim malo ulja u tiganju.












No comments:

Post a Comment