Wednesday, November 10, 2021

čokoladna torta Zagreb


Trostruko čokoladna torta u koji, po originalnom receptu ide tačno 750 g čokolade. Ovo što na slikama vidite je bez glazure, dakle samo sa 550 g čokolade.

'Super ti je torta, mama' - to mi je rekla moja najveća food kritičarka. Iskreno, ne znam bolji opis kojim bih se hvalila koliko je dobra ova torta. Divno nežne kore od mlevenih pečenih badema i jak čokoladni krem u kome su grubo mleveni lešnici. Prava torta za one koji vole jače čokoladne torte.

 





Pre neki dan, na Mitrovdan, bio mi je rođendan. Po broju jedan manje nego što sam cele godine govorila. Poduža je ta priča o zabuni sa brojevima, ima ona bar dva kraja -  malo moje poteškoće u baratanju sa brojevima i tako neke želje da neki broj godina prosto što pre preživim.

A rođendan je prava prilika da se isproba neka nova torta. Moje najdraže torte sam već podelila sa vama: tortu sa španskog dvora, belu tetka Bojinu tortu sa filom od kafe i kasato tortu. Sve tri toliko volim, da bi ih mogla sama pojesti. I uglavnom to tako i bude, pojedem ih sama, jer ih u zemlji prisutna deca i ne ljube baš. Tako da je bilo potrebno smisliti nešto novo.

Jela mi se esterhazi, ili interkontinental, ili reforma. Čak i bela rada ili ona ananas iz osamdesetih. A pronašla sam i neke prekrasne posne torte sa lešnicima ili kikirikijem. Samo, kako je mola mala veganka malo olabavila sa veganstvom, pa torte smeju biti sa puterom, biće posnih dana za posne slastice, sad je bio red za nešto puterasto. 
Bazala sam po internetu danima i nijedna me torta nije pozvala da je spremim, dok nisam naišla na ove recepte: 
  • ovu u kojoj ima čokoladnog likera i pudinga, rimejk starog klasika, kako ju je autorka nazvala. Kakvog starog klasika? Moram priznati da nikad nisam čula za Zagreb tortu. Nisam ja nikakav ekspert za torte, daleko od toga, ali mi nekako nije bilo jasno kako ne upamtih klasik tortu tog imena..., pa me to i poteralo da još malo istražim šta sam propustila. I na blogu Moderna kuhinja, pronađoh ovaj isti recept.
  • kod Vesne Rohr na blogu je stara, Patina verzija Zagreb torte, slična ovoj koju sam pravila, a opet drugačija, korice su od badema i čokolade, ali ima dva fila. Pata ju je zvala zagrebačkom tortom.
  • a slastičarnica Zagreb , koja na svom sajtu tvrdi da je torta smišljena za Univerzijadu 1987, pravi verziju sa džemom od marelice, alias kajsije. Istina je, kore liče na Saher, pa ima smisla taj džem. Samo, naravno, kod njih recepta nema. Po slici, torta sliči ovoj koju sam pravila, samo ako joj dodate glazuru koju ja nisam. Tako da sam se odlučila da je pravim po sledećem receptu:
  • recept Petre Jelanić - zagrebačke poslastičarke i autorke emisije Slatka kuharica, u kojoj vešto spaja ukuse tradicionalnih recepata i moderne kuhinje. Po njemu sam sebi ovu rođendansku tortu konačno i  napravila. I nisam se pokajala ni malo - nabasala sam stvarno na izvrsnu tortu. Pogledajte samo ovu sliku:



Potrebni sastojci:

Ovo je za okruglu tortu prečnika 24 cm. Peku se 4 kore. Ja sam u četvrtastim modlama 22 x 32 cm pekla dve kore i sekla ih na pola.


4 kore:

  • 10 jaja
  • 100 g šećera u prahu
  • 125 g smeđeg šećera
  • 225 g putera sobne temperature
  • 200 g otopljene čokolade (sa bar 60% kakaa, što baš nisam poslušala - Menaž je bila skroz ok)
  • 225 g sitno mljevenih prženih badema
  • 50 g biskvitnih ili sitnih krušnih mrvica - hm...tu sam stvarno napravila tvist - vi ne morate
  • 25 ml kvalitetnog tamnog ruma 


čokoladna krema:

  • 250 ml mleka
  • 250 ml slatke pavlake
  • 125 g kristal šećera
  • 125 g žumanaca - meni je to bilo od 6 jaja
  • 350 g čokolade (60% kakaa - opet Menaž)
  • 150 g putera
  • 100 g šećera u prahu
  • 150 g mlevenih prženih lešnika

čokoladna glazura ( koju sam ja izostavila, ali nije red da je ne pomenem):
  • 200 g čokolade (55% kakaa)
  • 200 ml slatke pavlake
  • 2 žlice meda
  • prženi lešnici za posipanje



Na slici je moj omiljeni mikser. Krupsov, kupljen 1968. u Švedskoj. Moj je tata bio na službenom putu. Naravno da pojma nije imao šta je mikser. Malo ko je, tada kod nas, pojma imao da tako nešto postoji. Srećom po moju mamu i sve naše kolače od onda, bila je neka mudra koleginica sa njim koja mu je sugerisala da to kupi ženi. Mikser radi, da ga ne ureknem, evo već preko pola veka.




Ova bi torta trebalo da se pravi dva dana. Tako sam je i pravila.

Prvog dana se napravi čokoladna krema, koja bi trebalo da se hladi preko noći. Zapravo, ne hladi se čitava krema, nego samo ukuvana umućena žumanca sa šećerom, prelivena preko čokolade i dobro promešana.

Pa se sutradan umeša puter i peku se kore...


Za kremu:

 

1. Kristal šećer 125 g i  125 g žumanaca umutite u penu. 

2. Mleko 250 ml i 250 ml slatke pavlake zagrevajte postepeno. 

3. Kad postanu mlaki, dodajte ona umućena žumanca sa šećerom. Kuvajte dalje, uz stalno mešanje, do 83 °C, (hm...ovo se snađite ako, kao ja nemate termometar za kuhinju), pa sklonite s vatre.

4. Ulijte u  ovo 350 g čokolade. Mešajte da se krema poveže. 

5. Ohladite dobro - najbolje preko noći. 

6. Kad se dobro ohladi, izmiksajte dobro 150 g putera sa 100 g šećera u prahu, tako da bude penasto.

7. Čokoladnu kremu malo izradite, pa u nju, malo po malo, da se ne stisne prebrzo, umešajte umućeni puter sa šećerom. 

8. Na kraju umešajte 150 g prženih mlevenih lešnika.





 

A sad kore:


Rernu ugrejte na 180 °C.

9. Pripremite plehove za pečenje. Ovo je mera za 4 kore od 24 cm u prečniku, pa se vi prebacite na plehove koje imate. Moje su modle 22 cm x 32 cm.

10. Sada 225 g mlevenih badema pomešajte sa 50 g prezli ili mlevenog keksa. 

E sad pazite na tvist: Otkrih da nemam prezle. Mora da su u zemlju propale, jer se ne sećam da sam ih potrošila. Niti ikakvog drugog keksa da ga sameljem, ali zato imam negde duboko u plakaru, od sebe same skrivene - amaretine!!! Dakle, živo me zanima šta će ispasti ( ovo pišem dok pravim tortu - to mi je manir, jer posle zaboravim šta sam u hodu promenila...). Nikome nikada amaretini nisu pokavrili kolač, pa neće ni meni, pomislih. I stvarno i nisu. Odlično su se uklopili. 


11. Penasto izmutite 225 g putera sobne temperature dobro sa 100 g šećera u prahu.

12. Dodajte jedno po jedno žumance, sve dok ne dodate do svih deset, pa onda i 25 ml ruma i 200 g otopljene čokolade. 

13. U 10 belanaca stavite prstohvat soli, pa uz postepeno dodavanje smeđeg šećera  do 125 g, izmiksajte u srednje čvrst sneg. 

14. Spojite ove dve smese. 

15. Uz lagano mešanje dodajte lešnike sa prezlama ( tj keksom... tj amaretinima u slučaju torte sa slika...). 

16. Podijelite smesu na plehove koje imate, poravnajte i stavite peći na 180 °C. Ja sam pekla dve kore koje sam posle presekla na pola.

17. Ohladite. 

18. Filujte tortu kremom. 





19. Stavite u frižider na bar pet sati da se dobro stegne. 







E sad deo sa glazurom koji sam preskočila. volimo mi čokoladu, ali ovoliko možda i ne, pa sam rešila da tih 200 g čokolade ostavim za neki sledeći slatkiš. 

Za one koji žele da naprave celu tortu, evo recepta i za glazuru:

20. Napravite glazuru od 200 g čokolade, 200 ml slatke pavlake i 2 kašike meda. Čokoladu narežite na sitno pa preko nje prelijte med. Slatku pavlaku zagrejte skoro do vrenja, pa prelijte preko pripremljene čokolade. Ostavite 5 minuta da se čokolada otopi u vreloj pavlaci. Mešajte da se smesa poveže.

21. Glazirajte tortu ovom  glazurom i ukrasite prženim lešnicima.


Mi smo umesto glazure tortu posipali jestivim zlatnim prahom, koji mi je poslala moja milica iz Berlina, što se samo na ovoj slici malo vidi. Ali smo uživale, pa neka ostane zabeleženo.




 





1 comment: